Internationaal zaken doen is leuk en spannend. Maar het vraagt wel de nodige voorbereiding. En je moet er natuurlijk voor zorgen dat alle papieren in orde zijn om de afhandeling bij de douane vlot te laten verlopen. Want ondanks dat de grenzen binnen de EU open zijn, worden transporten nog wel regelmatig gecontroleerd om smokkel te voorkomen. Er zijn bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in internationaal transport, zoals Kuipers Logistics. Zowel over de weg als door de lucht of over het water. Waar je voor kiest hangt af van de aard van de goederen en de eindbestemming. Het vervoersbedrijf dat je transport regelt handelt doorgaans ook de douaneafhandeling af. Vaak kunnen documenten vooruit worden gestuurd zodat de wachttijd bij de grens aanzienlijk kan worden beperkt. Zeker voor zakelijk transport kan dit een enorme kostenbesparing opleveren. Dit kan ook aan gespecialiseerde bedrijven worden uitbesteed voor nog meer tijdswinst.
Transport door de lucht is kostbaar
Het is natuurlijk heel aantrekkelijk. Een container in een vrachtvliegtuig laden en nog geen 10 uur later is de vracht in het land van bestemming. Maar transport door de lucht is kostbaar. Daarom kiezen veel bedrijven liever voor weg-, water- of treintransport. Dat duurt natuurlijk langer, maar het is qua kosten een stuk aantrekkelijker. Dit wordt natuurlijk ook gewaardeerd door de opdrachtgever. Voor een transport naar Frankrijk kun je bijvoorbeeld heel goed kiezen voor goederenvervoer over de weg. Binnen enkele dagen is een vrachtwagen in Zuid-Frankrijk. Ook transporten verder weg, zoals naar Spanje of naar Polen, gaan doorgaans per vrachtwagen.
Transport en duurzaamheid
Nog altijd rijden de meeste vrachtwagens op diesel. Maar er is een voorzichtige verandering gaande. Er komen steeds meer trucks die zijn voorzien van een elektrische motor. Die moet natuurlijk krachtig genoeg zijn om al die tonnen te verplaatsen. Ook moet er onderweg de mogelijkheid zijn om de accu’s te laden. Dat laatste lukt nog niet overal. Daarom kunnen elektrische vrachtwagens nog niet overal naartoe rijden. Sommige zijn hybride en kunnen indien nodig overschakelen op een brandstofmotor om hun eindbestemming te bereiken. De komende decennia zal het aantal elektrische vrachtwagens zeer waarschijnlijk verder gaan toenemen, evenals het aantal laadpunten voor elektrisch goederenvervoer.