Je kan ervan zeggen wat je wil, maar de technologie van tegenwoordig brengt toch een paar wonderen met zich mee. Fan-tas-tisch is bijvoorbeeld een nieuw soort kassasysteem, waarmee je onder andere je voorraadbeheer altijd up-to-date houdt. Het is een voorbeeld van een manier waarop je je klanten op een juiste manier kan informeren. Dit en nog veel meer andere tips, zorgen ervoor dat jij je klanten nooit meer teleur hoeft te stellen. We vertellen je in deze blog waar je allemaal aan kan denken.
Lever kwaliteit en consistentie
Allereerst noemen we twee sleutelwoorden als het gaat om klanttevredenheid: kwaliteit en consistentie. Lever producten en diensten van hoge kwaliteit en zorg ervoor dat je dit consistent doet. Als klanten weten dat ze altijd op jouw bedrijf kunnen rekenen voor kwaliteit, zullen ze minder snel teleurgesteld zijn.
Het is, om maar even een voorbeeld te noemen, niet logisch dat je schoenen voor een tientje verkoopt, maar alleen jassen van boven de honderd euro. Men gaat zich dan afvragen waarom de jas zo duur is of dat je misschien een keer niet hebt geïnvesteerd in de kwaliteit van de schoenen. Met andere woorden, het wekt verwarring op. Daarnaast is het voor een potentiële klant in zo’n geval heel makkelijk om naar een andere winkel te stappen. Dat wil je niet, toch?
Leer van fouten
Niemand is perfect en fouten kunnen altijd gebeuren. Het belangrijkste is hoe je met deze fouten omgaat. Als je een fout maakt die een klant teleurstelt, erken dan de fout, bied je excuses aan en zoek naar manieren om het goed te maken. Klanten waarderen bedrijven die verantwoordelijkheid nemen voor hun fouten en er alles aan doen om ze recht te zetten.
Stel je voor: je vertelt een klant dat een andere maat van dat item nog wel op voorraad is. Vervolgens kom je, na eindeloos zoeken in het magazijn, erachter dat het toch niet zo is. Dit is jouw probleem, want nu zit je misschien wel met een teleurgestelde klant. Je lost het dan wel snel op met een alternatief, maar moet ook nadenken om een dergelijke fout in de toekomst te voorkomen. De oplossing? Een slim kassasysteem detailhandel, waarin je voorraadbeheer altijd up-to-date wordt bij gehouden. Als er iets online wordt verkocht, wordt de voorraad direct aangepast. Ook andersom is dit het geval.
Van fouten kan je leren, maar alleen als je er actief mee aan de slag gaat.
Personaliseer de ervaring
Iedere klant is uniek en het is van belang om hun individualiteit te erkennen. Personaliseer de ervaring voor je klanten door hun voorkeuren en koopgeschiedenis bij te houden. Bied aanbevelingen op maat en speciale aanbiedingen die relevant zijn voor hun interesses. Op deze manier voelen je klanten zich gewaardeerd en begrepen. Dit kan je in fysieke winkels wat moeilijker monitoren dan online, maar het is zeker niet onmogelijk. We kunnen, in het geval van een fysieke winkel, uit ervaring spreken dat klanten het erg kunnen waarderen als je hen herkent. Dat je weet waarvoor ze komen en dat je vraagt hoe het met ze is. Zo heb je de ervaring van de klant toch nog gepersonaliseerd, maar dan op een net wat andere manier.
Conclusie
De helft van een bedrijf in (bijvoorbeeld) de detailhandel zijn je klanten. Zij zijn degene die jouw bedrijf uiteindelijk een succes maken of niet. Behandel ze daarom met respect en investeer in tools om hen zo goed mogelijk te kunnen helpen. We kennen niet voor niets het spreekwoord ‘de klant is koning’. Volg dat dan gelieve ook op! Zo stel je nooit meer een klant teleur.