Je wilt Google zoekresultaten verwijderen, maar je krijgt geen antwoord van de zoekmachine zelf. Of niet het gewenste antwoord, waardoor je er alleen voor staat. Hoe pak je het aan als bepaalde zoekresultaten jouw privacy schenden, je professionele reputatie schaden of je persoonlijke veiligheid in het geding brengen?
Je kunt zoekresultaten in Google verwijderen door contact op te nemen met de zoekmachine, of met een online reputatiemanagement bureau. Uit onderzoek blijkt dat 75 tot 90% van de gebruikers niet verder klikt dan de eerste pagina met zoekresultaten, in zoekmachines. Lukt het om de schadelijke of vervelende resultaten naar de tweede pagina te ‘drukken’? Dan werkt dat bijna net zo effectief als het volledig verwijderen.
Jouw privacy afschermen
Dus wil je jouw persoonlijke gegevens afschermen, bijvoorbeeld omdat er ongewenste informatie over jou online staat? Alleen al in Nederland zoeken dagelijks miljoenen mensen via Google en andere zoekmachines. Als ze via de zoekresultaten bij deze privacygevoelige gegevens komen, liggen ze eigenlijk gewoon op straat.
Wil je daar wat aan doen? Dat begint met het vaststellen van de ongewenste informatie. Waar gaat het om en op welke URL? Neem contact op met de website-eigenaar, met het verzoek om de informatie te verwijderen. Vraag vervolgens Google om de resultaten te verwijderen, als ze jouw privacy schenden.
Biedt dat niet de oplossing? Je kunt het zoekresultaat wegdrukken. Dat wil zeggen, je werkt bijvoorbeeld samen met een bureau zoals Sovix om de zoekresultaten te verwijderen. Met een doordachte strategie plaats je andere content op invloedrijke websites. Daarna zorg je ervoor dat die informatie getoond wordt, waardoor de privacygevoelige informatie minimaal naar de tweede pagina verdwijnt.
Je professionele reputatie beschermen
Wil je jouw professionele reputatie beschermen, bijvoorbeeld omdat een paar gefrustreerde klanten negatieve reviews achterlaten? Of omdat een zakelijk contact je zwart probeert te maken, terwijl jij aantoonbaar gelijk hebt? In dat soort gevallen is het een goed idee om zoekresultaten in Google te laten verwijderen. Of ze weg te drukken, door andere content te publiceren die hoger in Google komt.
Vooral bij negatieve reviews of andere ervaringen van anderen valt het niet altijd mee om de website-eigenaar en Google te bewegen om het resultaat te verwijderen. Dat betekent dat je zelf aan de slag moet, om de zoekresultaten naar je hand te zetten. Online reputatiemanagement is dan een goed idee.
Je persoonlijke veiligheid garanderen
Wil je zoekresultaten in Google verwijderen, omdat jouw persoonlijke veiligheid in het geding is? Vraag eerst de website-eigenaar zelf, om de gegevens te verwijderen. Als dat niet lukt kun je je wenden tot Google of een andere zoekmachine.
Zij zullen de resultaten in de meeste gevallen verwijderen. Wel is het belangrijk om aan te tonen dat de zoekresultaten jou in gevaar brengen. Dat is bijvoorbeeld het geval als je adres, een telefoonnummer of andere persoonlijke informatie wordt getoond. Door de Google zoekresultaten te laten verwijderen zorg je ervoor dat anderen niet meer zo gemakkelijk jouw gegevens kunnen achterhalen.