shallow focus photography of paper bags

Het perfecte seizoensgebonden cadeau: de ondernemerseditie

Als ondernemers weten we dat het geven van geschenken een kunst op zich is. Aan de ene relatie geef je iets in de trant van een korting, bij het andere bedrijf kom je echt aan met cadeautjes voor het gehele team. En als je daar over uit bent, dan is het nog eens tijd om na te denken over de gelegenheid.

Heh? Wat? Nou, met kerst zullen er andere cadeautjes op tafel verschijnen dan met een jubileum. Met andere woorden, ook het seizoen/ gelegenheid waarbij het cadeau wordt gegeven, heeft invloed op het soort cadeau. In deze blog geven we je enkele sprankelende ideeën om het hele jaar door in gedachten te houden. Benieuwd? Lees dan maar gauw verder!

Een grappige noot (of niet)

Het kiezen van het perfecte geschenk kan soms aanvoelen als een avontuur in de wildernis van e-commerce. Maar vrees niet! Met een beetje creativiteit en de juiste dosis humor, kun je zelfs de meest veeleisende zakenpartner laten glimlachen. Humor is toch vaker dan eens iets wat verbindt en is in die zin dus heel aantrekkelijk.

Echter is het op dezelfde noot belangrijk dat je weet waar de grens ligt. De CEO van het bedrijf waar je werkt, stuur je niet een kaart met daarop een wc-rol, waarop staat ‘speciaal voor jouw gedrukt’. Je collega die je al 5+ jaar kent waardeert dat misschien wel, maar dus lang niet iedereen.

Geschenken in verschillende seizoenen

Je zal ervaren dat elke gelegenheid een ander cadeau vereist. Bij deze beschrijven we dan ook geschenken die je kan geven aan ondernemers in verschillende seizoenen. Let je goed op?

#1 Kerst

Ach, dé tijd van het jaar is weer aangebroken. Kerst is eigenlijk wel bij uitstek het moment waarop je je relatie van een geschenk voorziet. We stellen voor om dat te doen met zoiets als een speaker met de logo van je bedrijf erop. Dit zal dagelijks worden gebruikt en elke keer weer komt jouw logo in het oog van de medewerkers terecht. Anderzijds zou je kunnen denken aan gepersonaliseerde geschenkmanden gevuld met ambachtelijke lekkernijen, vergezeld met een briefje. Een tekst als ‘Onze samenwerking is als deze lekkernijen – uniek, vol ambacht en simpelweg fantastisch’, werkt dan geweldig.

#2 Verjaardag

Je kan je wel focussen op de relatie die je met andere bedrijven hebt, maar vergeet ook je eigen bedrijf niet! Afhankelijk van de grootte van je team, zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om iedere verjaardag te vieren. Je kan hier aandacht op vestigen met zoiets als taart, een kaart met gezamenlijke wensen van het hele team, met een klein persoonlijk presentje of nog weer wat anders. In elk geval zorg je ervoor dat het teamlid zich gehoord voelt. Hij/zij maakt onderdeel uit van het bedrijf en is meer dan ‘een nummertje’.

#3 Jubileum

Woehoe! Iemand is zoveel jaar in dienst, het bedrijf bestaat zoveel jaar of de relatie die je hebt met een ander bedrijf is er al zo lang… Vaker dan je denkt komt er een jubileum voorbij, waarbij alles natuurlijk draait om herinneringen en prestaties. Overweeg daarom een op maat gemaakt kunstwerk dat de mijlpalen van je samenwerking symboliseert, met een knipoog naar de toekomst: ‘Voor vele mijlpalen samen – en nog vele te gaan!’ Passend voor elke gelegenheid, nietwaar?

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer seizoenen en gelegenheid waar passende cadeautjes bij horen. Denk aan iemand die afscheid neemt, het aanbreken van de vakantieperiode, het vieren van een succes… We zouden daar allemaal aparte cadeau ideeën voor kunnen geven, maar in plaats daarvan gaan we over naar een aantal tips. Zoek je trouwens toch naar inspiratie, kijk dan eens op Giftguide!

Tips bij het geven van een geschenk

Tips? Wat voor tips. Well, het is vaker dan eens voorgekomen dat de plank volledig wordt misgeslagen bij het geven van een geschenk. Deze algemene tips zijn toe te passen op elke gelegenheid en geven wat ons betreft een goed idee van wat gewenst is en niet. Lees:

  • Persoonlijkheid boven prijskaartje
    Het draait niet om de kosten, maar om de gedachte erachter. Een klein, attent geschenk kan een grotere impact hebben dan iets groots maar onpersoonlijk. Tegelijkertijd dien je bij sommige gelegenheden ook echt niet te krenterig te zijn. Is iets de moeite waard, laat het dat dan ook zijn!
  • Uniekheid trekt aandacht 
    Kies iets wat echt bij de ontvanger past. Of het nu gaat om een hobby, een passie of een gedeelde ervaring, een persoonlijk tintje maakt het verschil. Kom je aan met de zoveelste drinkbeker met het bedrijfslogo erop, dan kan je verwachten dat deze op een gegeven moment achter in de kast belandt. Klinkt wat ondankbaar, maar het is wel iets wat vaker dan je denkt voorkomt.
  • Timing is cruciaal
    Zorg ervoor dat het geschenk tijdig aankomt en gepresenteerd wordt. Een goed getimede verrassing kan het gebaar nog specialer maken. Het zou een beetje ongemakkelijk zijn als een medewerker met een jubileum niks krijgt op de dag van het jubileum, terwijl haar/zijn collega dat vorige maand wel kreeg.

Wellicht klinkt je dit allemaal logisch in de oren, maar zoals gezegd, dit soort ‘fouten’ komen vaker voor dan je denkt.

Conclusie

Al met al kunnen we concluderen dat het van groot belang is dat er wordt gekeken naar de ontvanger in combinatie met de gelegenheid. Alleen dan zal het ‘sense‘ maken en heeft het een echte blijvende indruk. Verder zouden we consistentie willen benadrukken. Het is niet echt de bedoeling dat je de een een cadeau ergens voor geeft en de ander niet. Klinkt toch een beetje raar in de oren van je klanten/ medewerkers, nietwaar?

Total
0
Shares
Vorige
Creëer je droomwerkplek zonder budgetstress

Creëer je droomwerkplek zonder budgetstress

Een inspirerende en stijlvolle werkplek kan wonderen doen voor de motivatie en

Volgende
Optimaliseren van netwerkconnectiviteit: UTP kabels en serverkasten van Bintra
white coated wire

Optimaliseren van netwerkconnectiviteit: UTP kabels en serverkasten van Bintra

In een tijdperk waarin connectiviteit essentieel is voor het succes van elk

Ook interessant