De tijden dat je advertenties in lokale kranten en huis-aan-huis blaadjes moest plaatsen om klanten te bereiken is echt wel voor goed voorbij. De mogelijkheden zijn inmiddels zeer divers en vooral uiteraard online. Van social media tot SEA gebruiken bij Google, er zijn vele opties en mogelijkheden om jouw achterban én potentiële achterban te bereiken. Toch kan het ook een behoorlijke uitdaging zijn, zeker wanneer je niet enorm bekend bent op het gebied van online werken en marketing. Toch is het ook voor de beginner mogelijk om al de eerste stappen te zetten op het gebied van gerichte marketing. Hoe je dit doet? Lees snel verder.
De eerste stap
De eerste stap qua online marketing kun je vaak zelf al zetten of vragen aan één van je werknemers om dit te doen. Dat is namelijk het maken en onderhouden van een goede website. Combineer dit met het bijhouden van social media kanalen en de eerste stap is al gezet. Je zult al snel zien dat je op zowel Facebook als Instagram als zakelijke gebruiker meer kan dan als particuliere gebruiker. Zo kun je vrij specifiek je doelgroep samenstellen. Van leeftijd, gender tot regio; op social media kun je alles tegenwoordig specificeren. Wanneer je actief onder de aandacht wilt komen bij deze doelgroep, dan is het ook mogelijk geld hieraan uit te geven. Je komt dan als advertentie bij hen voorbij waarbij de mogelijkheid is om op jouw naam en account door te klikken.
Stap verder
Naast bovenstaande stap is er tegenwoordig nog veel meer mogelijk. Want bovenstaande tips en trucjes zijn niet lastig, en daarmee dus ook bij het bredere publiek al bekend. Je kunt ook een specialist op dit gebied inschakelen die precies weet hoe deze materie werkt. ADC, voluit het Amsterdam Data Collective, is zo’n partij. Zij zijn gespecialiseerd in data analyse en alles wat daarbij komt kijken. Zonder in detail te treden kunnen we wel concluderen dat zij een enorm waardevolle partij zijn om jou bij je online marketing strategie te helpen. De investering die je hierin doet is er één in de categorie ‘die verdien je binnen no-time weer terug’. Wat en hoe ze je gaan helpen is onderling eenvoudig af te stemmen.
Kortom, online marketing is dé manier tegenwoordig om je achterban te bereiken. Echt niet meer alleen hippe, jonge mensen zitten online, maar tegenwoordig echt de hele wereldbevolking. Er is dan ook geen bedrijfstak te bedenken die hier géén baat bij heeft. Investeer in je online marketing strategie en betrek de juiste mensen, een investering die zichzelf hoe dan ook uitbetaalt!