Binnen een paar seconden kunnen klanten al een bepaalde indruk krijgen van jouw bedrijf. Het is natuurlijk belangrijk dat het gaat om een goede eerste indruk, want dit kan vertrouwen opwekken en natuurlijk wil je dat jouw klanten jouw bedrijf inschakelen voor jouw product of dienst. Waar je als bedrijf op kunt letten om een goede eerste indruk achter te laten, zetten we hieronder voor je op een rij.
Het begint bij branding en presentatie
Het begint allemaal bij de presentatie van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfswagen waar je in aan komt rijden, een website die de klant voor het eerst bekijkt of het pand waarin je werkzaam bent. Het is belangrijk om hierin professionaliteit uit te stralen, maar ook consistentie in de huisstijl door te voeren. Zo kun je het logo, de kleuren, typografie en andere herkenbare elementen terug laten komen in jouw huisstijl. Dit kan op den duur ook zorgen voor herkenbaarheid en vertrouwen.
Bereikbaarheid en communicatie en hoe je professionaliteit uitstraalt
Klanten moeten jou kunnen bereiken met behulp van een chat, een mailadres of een telefoonnummer. Zo kun je nadenken op welke manier je bereikbaar wil zijn én hoe je hierin professionaliteit kunt uitstralen. Je kunt een vast telefoonnummer overwegen. Hiermee kun je mobiel bellen met vast nummer: in plaats van dat je met een 06-nummer belt, bel je met een landelijk of regionaal nummer. Dit komt betrouwbaarder over, en tegelijkertijd blijf je flexibel en altijd bereikbaar. Zo kun je namelijk met jouw eigen mobiel bellen, zodat je geen extra werktelefoon nodig hebt. Een virtueel telefoonnummer is ideaal, waar je ook aan het werk bent.
Denk ook aan de klantenservice
Om jouw klanten goed te woord te kunnen staan, is een klantenservice binnen jouw bedrijf van groot belang. De klantenservice kan bijvoorbeeld vragen beantwoorden of problemen oplossen die de klant ervaart. Een vast telefoonnummer kan ook zorgen voor hogere productiviteit van je klantenservice. Functies zoals doorverbinden, keuzemenu en gespreksopname verbetert de service. Een vriendelijke en deskundige klantenservice is in dit geval belangrijk, want je wil jouw klanten goed te woord staan en hen een passende oplossing bieden. Dit kan namelijk ook weer resulteren in vertrouwen. Het is een tip om op verschillende kanalen bereikbaar te zijn: denk aan de telefoon of in de chat, waarbij de klanten snel reactie krijgen.
Wat anderen over je zeggen telt mee
Als je op zoek bent naar een bedrijf, neem je vast eerst een kijkje tussen de reviews van dat bedrijf die anderen hebben achtergelaten. Dit kunnen mensen natuurlijk ook bij jouw bedrijf doen. Reviews geven een kijkje in de keuken en geven andere consumenten een beeld van het bedrijf, en kunnen ook al meteen voor een eerste indruk zorgen.