Het is dé tijd om een webshop te hebben. De economie speelt zich meer online af dan ooit. Klanten vinden het maar wat handig dat ze niet naar een winkel toe hoeven om te halen wat ze nodig hebben, maar gewoon vanuit hun stoel ervoor kunnen zorgen dat het naar hen toe komt. Dat betekent dus dat er veel kansen liggen op het gebied van online verkoop en dat je er potentieel goed mee zou kunnen verdienen. Maar onderschat niet hoeveel werk het is om een webshop te runnen. Ter illustratie bespreken we de vier grootste taken die bij het runnen van een webshop komen kijken, en dan gaan we er even vanuit dat de opstartfase achter de rug is en je al een website en een assortiment hebt.
Fulfilment
De term ‘fulfilment’ betekent voor de gemiddelde leek niets, maar slaat op het gehele proces van het afhandelen van bestellingen. Dat wil dus zeggen het verwerken van orders, ze verzamelen, inpakken, adresseren, frankeren en op de post doen. Dat zijn een hoop taken die bij elke order opnieuw aan de orde zijn. Als je er de mogelijkheden voor hebt, kun je het deels automatiseren, maar dat neemt niet weg dat er bij veel bestellingen een hoge werkdruk ontstaat. Te laat leveren is immers eigenlijk geen optie, en fouten maken ook niet. Daarom kiezen steeds meer webshops ervoor om hun fulfilment uit te besteden aan een externe partij die erin gespecialiseerd is. Een handige bijkomstigheid daarbij is dat ze de voorraad dan ook niet meer zelf hoeven op te slaan.
Marketing en promotie
Om succes te boeken met je website, moet je wel klanten aantrekken en verleiden. Dat gebeurt niet vanzelf. Hiervoor is marketing en promotie nodig, en dat is een doorgaand proces als je wilt dat je webshop een prominente plek verovert en behoudt. Dit betekent dat je geld en aandacht moet steken in het optimaliseren van je website voor zoekmachines (SEO) en het creëren van sterke content om organisch verkeer te verhogen. Daarnaast zul je ook betaalde advertentiecampagnes moeten uitzetten om nieuwe klanten te bereiken. Om reeds gemaakte conversies een vervolg te geven, is het belangrijk dat je werkt aan het opzetten en uitvoeren van mailcampagnes voor promoties en nieuwsbrieven.
Klantenservice
Onderschat niet het belang van het element klantenservice. Om vertrouwen te scheppen bij klanten, is het belangrijk dat je bereikbaar bent om vragen te beantwoorden en waar nodig service levert om voor een tevreden klant te zorgen. Dat betekent dat je de klantenservice van je webshop serieus moet nemen en als een integraal onderdeel van je taken moet beschouwen. Het gaat dan om het beheren van communicatiekanalen zoals e-mail, telefoon, live chat en sociale media. Daar moet je klantvragen zo snel mogelijk beantwoorden en ondersteuning bieden bij het aankoopproces. Uiteraard moet je ook op een professionele en efficiënte manier omgaan met retouren, ruilingen en klachten.
Je website onderhouden
Een andere taak die je zeker ook niet uit het oog moet verliezen, is het onderhouden van je website. Dat is misschien niet zo’n dagtaak als fulfilment en klantenservice zijn, maar het is wel cruciaal. Je website is immers het platform dat jou in staat stelt om te verkopen. Dat moet optimaal werken en up-to-date zijn, zodat klanten niet te maken krijgen met problemen, foutieve informatie of producten waarvan de indruk gewekt worden dat ze op voorraad zijn terwijl dat niet het geval is. En dan komen we meteen op het volgende punt, want voorraadbeheer is natuurlijk ook belangrijk deel van het runnen van een webshop. Met de juiste oplossingen is dit echter goed te automatiseren.
Er is dus veel werk aan de winkel voor een webshopondernemer. Waar het mogelijk is, is het verstandig om zaken uit te besteden om alles behapbaar te houden. Bovendien kun je niet overal expert in zijn, en dan kun je om succesvol te zijn beter investeren in de diensten van professionals of automatiseringsoplossingen.