Digitalisering en automatisering zijn aan de orde van de dag binnen bedrijven. Processen worden in kaart gebracht, om op basis hiervan concrete stappen te kunnen zetten. Waar men voorheen werkte met een Excel-sheet, wordt data voortaan in een centrale applicatie opgeslagen. Vanuit de applicatie zijn koppelingen met andere systemen binnen het IT-landschap van de organisatie mogelijk, om data snel en gemakkelijk uit te wisselen. De kans op fouten in de data neemt hiermee sterk af. Een voorbeeld van processen die men op deze wijze digitaliseert zijn die van de personeelsadministratie. Het is een van de belangrijkste onderdelen van je organisatie. In dit artikel lees je er meer over.
Toepassing van personeelsadministratie software
Met moderne personeelsadministratie software heb je als organisatie de mogelijkheid om belangrijke personeelszaken te automatiseren. Daarbij heb je altijd en overal online toegang tot de personeelsdossiers van medewerkers. Het lokaal opslaan van data is niet langer nodig. Dat laatste is daarbij onverstandig; het vastlopen van een systeem zou kunnen leiden tot het verlies van data.
Personeelsadministratie software maakt het niet alleen mogelijk om digitale personeelsdossiers bij te houden. Leg binnen deze applicatie ook het persoonlijk ontwikkelingsplan van medewerkers vast. Evenals dat de software ruimte biedt voor de administratie van opleidingen die men volgt en bijvoorbeeld de verslaglegging van gesprekken die gevoerd zijn tussen managers en hun medewerkers. Het zijn slechts voorbeelden van toepassingen van deze personeelsadministratie software.
Volgende stap in de digitalisering van HR-processen
De keuze voor de implementatie van personeelsadministratie software is een stap in de goede richting. Er is echter veel meer mogelijk! Kijk eens naar de online aangeboden HR software in een bredere zin. Dergelijke oplossingen zijn niet alleen te gebruiken voor het bijhouden van de personeelsadministratie, maar bijvoorbeeld ook voor de salarisadministratie en vergelijkbare HR-processen. Denk aan processen rond de registratie van verlofaanvragen en verzuim, ESS & MSS, de werving en selectie van nieuwe medewerkers, de personeelsplanning en bijvoorbeeld de urenregistratie. Hoe wordt binnen jouw organisatie omgegaan met deze processen op dit moment?
Zorg voor een eenvoudige uitwisseling van data
Interessant is het hierbij om de verschillende applicaties die binnen de organisatie gebruikt worden met elkaar te verbinden, om zo de uitwisseling van data te vergemakkelijken. Voorheen werd data vaak in verschillende systemen ingevoerd, of bijvoorbeeld via een Excel-sheet geïmporteerd. De kans op fouten is hierbij zeer groot. Daarbij is het niet efficiënt om data op verschillende plekken op te slaan.