white printing paper with Marketing Strategy text

Alles over de krachtigste marketingtechnieken

De wereld van de marketing is zeer complex en daar weet je ongetwijfeld alles van. Marketing is namelijk een overkoepelende term en in de praktijk komt het op verschillende manieren tot uiting en er zijn ook verschillende definities voor. Echter, in de hoofdlijnen komt het erop neer dat marketing de activiteiten zijn die een bedrijf uitvoert voor het bevorderen van de verkoop van de producten en diensten. 

Er is ook veel onderzoek naar marketingpsychologie gedaan en door de jaren heen zijn bepaalde ouderwetse technieken, zoals e-mailmarketing, meer op de achtergrond verdwenen en daar zijn nieuwe voor terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan influencer marketing en contentmarketing. Termen die je ongetwijfeld wel kent. Maar de mens verandert evolutionair gezien natuurlijk niet zoveel en enkele psychologische basisprincipes van marketing werken nog steeds. In dit artikel gaan we dieper in op de populairste technieken die al lang bestaan, maar nog steeds werken. 

De kracht van beleving 

Als een ‘leek’ aan marketingpsychologie denkt, dan komen waarschijnlijk de typische trucjes naar voren. Dat je bijvoorbeeld producten voor €19.99 verkoopt in plaats van €20.00, omdat dit goedkoper lijkt. Of dat je prominent neerzet dat er aanbiedingen zijn. Voor een deel worden die technieken nog gebruikt, maar veel succesvolle bedrijven zetten vooral in op beleving. 

Het is belangrijk om bij een klant een positieve ervaring te creëren en om die reden zie je ook dat er bij bekende winkels die bijvoorbeeld dure merkkleding verkopen, veel aandacht aan het interieur is besteed. Een goed bedrijf verkoopt niet alleen een product of dienst, maar ook een ervaring. Veel mensen waarderen het ook wanneer ze iets fysiek tastbaars krijgen, zoals een visitekaartje dat je via Printis kunt drukken. 

De kracht van framing 

Framing is een bekende overtuigingstechniek die veel binnen de communicatie wordt gebruikt. Je kent de term misschien vooral als negatief begrip. In de politiek wordt framing bijvoorbeeld veel gebruikt om iemand als slecht af te schilderen. Door bijvoorbeeld met beladen taal te schrijven dat een bepaalde politicus een ‘linkse wegkijker’ is. Of bepaalde termen constant te herhalen, zodat ze in het hoofd blijven zitten van mensen. 

Framing heeft een bijzondere kracht, maar kan gelukkig ook positief gebruikt worden. Binnen de marketing wordt bijvoorbeeld vaak gebruikgemaakt van ‘visuele framing’. Denk aan een foto van een blij kind dat in een restaurant geniet van een heerlijke maaltijd.

Krachtige woorden 

Woorden zijn niet onschuldig: een bekende uitspraak die je ongetwijfeld vaak voorbij hebt zien komen. En dit is inderdaad een feit, want bepaalde woorden hebben een impact op de geest van een mens. Binnen de marketingwereld wordt dan ook vaak gebruikgemaakt van zogenaamde ‘Power Words’. Woorden die aanzetten tot emoties en veel kracht hebben. Denk aan woorden als: ongelooflijk, uitstekend en geweldig.

Total
0
Shares
Vorige
Het casino zonder Cruks geeft Digital Nomads rugwind

Het casino zonder Cruks geeft Digital Nomads rugwind

De opkomst van de online casino’s heeft niet alleen de manier veranderd waarop

Volgende
Meer klanten? Houd je aan een marketingstrategie
person holding pencil near laptop computer

Meer klanten? Houd je aan een marketingstrategie

Marketing is een krachtig instrument dat overal om ons heen aanwezig is

Ook interessant