In de huidige tijd is het helemaal niet meer zo gek om een carrièreswitch te ondergaan. Het kan gewoon zo zijn dat je uit je huidige werk geen plezier meer haalt, waardoor je leven eentonig gaat aanvoelen. Uiteraard is het maken van zo’n carrièreswitch een grote stap en makkelijker gezegd dan gedaan. Er gaan veel scenario’s door je hoofd heen, waardoor het nemen van de stap alleen maar lastiger wordt. Het kan zijn dat je altijd al had willen ondernemen, maar het risico niet durfde nemen. Het is een grote stap om voor jezelf aan de slag te gaan, maar dat betekent niet dat het niet hoeft te lukken. Met hard werken kom je er wel en het belangrijkste is natuurlijk je zaken op orde te hebben. Hieronder vind je een aantal handige tips voor een startende ondernemer.
Alles op papier
Voordat je begint met van alles regelen, moet je van tevoren wel goed weten wat het plan is. Wat wil je precies doen en hoe wil je dit uiteindelijk bereiken? Wat heb je hiervoor nodig? Moet je gaan samenwerken met een technische groothandel of maak je alles zelf? In alle chaos kan het soms lastig zijn om op het pad te blijven dat je wilt bewandelen en daarom kan het goed zijn om het allemaal op te schrijven. Zo weet je duidelijk wat je doelen zijn. Als je dan even de weg kwijt bent, weet je weer waarvoor je aan het werk bent. Hoe duidelijker alles voor jezelf is, hoe beter het uiteindelijk zal gaan. Zo kom je niet voor verrassingen te staan, want je hebt al over alles nagedacht.
Ken je doelgroep
Als je een product en/of dienst wilt verkopen, moet je wel weten voor wie je dit doet. Het is slim om onder andere een uitgebreid doelgroeponderzoek te doen. Zo weet je precies wat de mensen willen en hoe jij dit het beste kunt leveren. Op deze manier scheidt je jezelf ook onder al het andere dat er al is, want je wilt niet hetzelfde doen als een ander. Onder doelgroeponderzoek valt heel veel. Dit kunnen online enquêtes zijn of straatinterviews. Je leert je potentiële klanten als het ware beter kennen en zo kun je inspelen op de behoeften die er zijn. Het kost misschien even wat werk, maar het blijft ontzettend nuttig. Doelgroepen veranderen over de jaren heen en je moet hier dus altijd up to date blijven.
Testen
Nadat je precies weet wat je wilt en hoe je dit wilt aanpakken met de doelgroep kun je aan de slag met het verkoop gedeelte. Vaak wordt er nog wel de fout gemaakt om er meteen vol voor te gaan en te kijken waar het schip strand, maar dit kun je beter aanpakken. Als je eerste je product of dienst test bij de doelgroep kun je feedback ontvangen. Dit maakt je aanbod uiteindelijk alleen maar beter als je voor het echte werk gaat. Probeer jezelf zo veel mogelijk te verbeteren en echt zeker te weten dat het goed zit, voordat je aan alleen maar meer en meer denkt. Een startende bedrijf is ook niet niks en je moet hier voor de volle 100% voor gaan.