Online marketing. Wat is het toch een bijzonder fenomeen. Er zijn tegenwoordig talloze strategieën die worden uitgeprobeerd om de zichtbaarheid van een website te vergroten en meer verkeer aan te trekken.
In principe zijn SEA en SEO twee van de meest prominente methoden van de huidige tijd. En hoewel ze beide gericht zijn op het verbeteren van de online aanwezigheid van een bedrijf, verschillen ze aanzienlijk in hun aanpak, doelstellingen en resultaten. In deze blog zullen we je vertellen wat dat precies inhoudt. Lees je gauw verder?
Een eerste definitie
We starten met de eerste stap en dat is het definiëren van de twee begrippen. Vanuit daar kunnen we verder gaan naar meer complexe onderdelen. Lees:
SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising, wat in het Nederlands zoiets als Zoekmachine Adverteren betekent. In de praktijk is dit het plaatsen van betaalde advertenties in zoekmachines zoals Google ADS.
Doel: Het doel is om direct verkeer naar een website te genereren door een getargete advertentie te tonen aan mensen die op zoek zijn naar specifieke producten, diensten of informatie.
Kenmerken: Adverteerders betalen voor elke klik op hun advertentie, een model dat bekend staat als cost per click. Dit betekent dat de kosten van SEA direct gerelateerd zijn aan het aantal klikken dat een advertentie ontvangt en de concurrentie op de gekozen zoekwoorden.
Hoe hoger een website in Google bij bepaalde zoekwoorden zal staan, hoe waarschijnlijker het is dat mensen een website zullen bezoeken.
SEO
Aan de andere kant van SEA staat SEO. De afkorting van SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoiets als Zoekmachine Optimalisatie betekent.
Doel: deze tak van sport richt zich meer op het verbeteren van de organische zichtbaarheid van een website in zoekmachine. Dus, zonder dat je er Google direct voor betaald, sta je toch bovenaan hun pagina bij bepaalde zoektermen.
Kenmerken: Het wordt bereikt door het optimaliseren van verschillende aspecten van de website, zoals inhoud structuur en technische prestaties. Het betaalde aspect zit hier met name in het stukje linkbuilding.
Hoe hoger een website in Google bij bepaalde zoekwoorden zal staan, hoe waarschijnlijker het is dat mensen een website zullen bezoeken.
De verschillen tussen SEA en SEO
Nu je de eerste definitie van beide begrippen hebt verkent, heb je mogelijk al een aantal verschillen opgemerkt. Deze willen wij, voor de duidelijkheid, nog eens met je doornemen en uitbreiden.
- Kostenstructuur
Terwijl SEA directe kosten met zich meebrengt voor elke klik op een advertentie, vereist SEO investeringen in tijd en middelen om de website te optimaliseren. Zoals vermeld zit er een groot deel van het budget bij SEO in linkbuilding, maar ook kennis doet het goed. - Duurzaamheid
SEA kan snel resultaten opleveren door direct verkeer naar een website te sturen zodra advertenties actief zijn. Echter, zodra de advertenties worden stopgezet, zal het verkeer ineens een stuk dalen, als er verder geen energie in SEO is gestoken. - Controle
Met SEA hebben adverteerders directe controle over welke advertenties worden weergegeven, aan wie ze worden getoond en hoeveel ze bereid zijn te betalen voor klikken. Aan de andere kant hebben ze met SEO minder directe controle over waar hun website precies in de zoekresultaten verschijnt, hoewel ze nog steeds strategieën kunnen toepassen om de rangschikking te verbeteren.
En zo zie je maar weer, een combinatie van zowel SEA als SEO zal fantastisch zijn. Maar goed, Google zou Google niet zijn als ze je dit niet moeilijk maken. Kijk daarom of je een professional op het gebied van online marketing kan vragen je te helpen bij deze lastige proef!