two black cards close-up photography

De psychologie achter relatiegeschenken: waarom ze nog steeds werken

Relatiegeschenken zijn geschenken die bedrijven aan hun klanten, partners of werknemers geven als blijk van waardering, erkenning of om de relatie te versterken. Het speelt een belangrijke rol bij het opbouwen van langdurige relaties en het versterkt eveneens je merkbekendheid.

Maar wat is hetgeen aan relatiegeschenken wat mensen zo aantrekkelijk vinden? Het is namelijk niet alsof je het nog niet eerder hebt gekregen of, heel eerlijk, er zonder kan. In deze blog vertellen je waarom relatiegeschenken nog steeds werken en waarom je ze nog zou moeten gebruiken.

Het basisbelang van geschenken

We starten bij de basis en gaan het hebben over het belang van de geschenken. Allereerst is het een soort teken van vertrouwen. Het toont namelijk aan dat een bedrijf je relatie waardeert en bereidt is te investeren in een band. Anderzijds versterkt het de loyaliteit en bovendien is het een manier waardoor een bedrijf ‘top-of-mind’ blijft bij de klant. Al begin je bij mokken bedrukken, iets is al beter dan niets. Wordt gelijk je logo of de naam van het bedrijf weer even verspreidt onder een aantal ogen, terwijl ze een kopje koffie nuttigen.

Psychologische principes

Dan gaan we over tot een aantal psychologische principes. Want, de reden waarom mensen een geschenk zo aantrekkelijk blijft vinden, speelt allemaal af in de bovenkamer. Lees:

  • Wedekerigheid
    Mensen voelen zich vaak genoodzaakt iets terug te doen wanneer ze een geschenk ontvangen, waardoor de relatie wordt versterkt. Op lange termijn blijf je elkaar het een en ander sturen, terwijl je de daadwerkelijke diensten langzamerhand uitbreidt.
  • Sociale bevestiging
    Wanneer anderen zien dat iemand een geschenk ontvangt, kan dit positieve associaties creëren met het bedrijf dat het heeft gegeven. ‘Goh, wat attent,’ spookt er door menig hoofd heen.
  • Waardering
    Is een relatie volledig in elkaar gezakt, dan is wellicht een geschenk het middel om de relatie weer een boost te geven. Om aan te geven dat je wordt gezien en dat er wordt geaccepteerd dat je weer aan de slag gaat met de relatie.

Met andere woorden, het beïnvloedt ontzettend het gevoel van de ontvanger.

Zo kies je het juiste geschenk

Maar goed, alles leuk en aardig, alleen hoe kies je eigen het juiste geschenk voor een klant? Nou, allereerst is het verstandig dat je gaat personaliseren als je relatiegeschenken bestellen gaat. Dit kan variëren van het toevoegen van een persoonlijke boodschap tot het kiezen van een geschenk dat aansluit bij de interesses van de ontvanger. En, vergeet natuurlijk niet je eigen merk ergens in te verwerken. Daarnaast dien het geschenk nuttig en waardevol te zijn voor de ontvanger, zodat het niet alleen wordt gewaardeerd, maar ook regelmatig wordt gebruikt. En dus in het zichtveld van de ontvanger kom, zoals je misschien wel begrijpt.

Conclusie

Relatiegeschenken hebben een intrigerende psychologische impact op zowel de gever als de ontvanger. Door middel van wederkerigheid, sociale bevestiging en het benadrukken van waardering spelen ze een cruciale rol in het versterken van zakelijke relaties en het bevorderen van merkbekendheid. We hopen dat het geschenk het gewenste effect zal opleveren!

Total
0
Shares
Vorige
Thuiswerken? Zo werkt het wel! 

Thuiswerken? Zo werkt het wel! 

Toen iedereen een aantal jaren geleden opeens moest thuiswerken was dat voor

Volgende
Het verschil tussen SEA en SEO: een diepgaande uitleg
three men sitting while using laptops and watching man beside whiteboard

Het verschil tussen SEA en SEO: een diepgaande uitleg

Online marketing

Ook interessant