In het bedrijfsleven is het belangrijk om op te vallen en klanten of relaties aan te trekken. Er zijn talloze manieren om dit te doen, maar een van de meest effectieve en vriendelijke manieren is het geven van geschenken. Het geven van geschenken als marketingstrategie kan niet alleen de relatie met bestaande klanten versterken, maar ook nieuwe klanten aantrekken. In deze blog gaan we dieper in op waarom geschenken geven een slimme zet kan zijn voor jouw bedrijf.
Redenen om te investeren in je relaties
We vallen maar gelijk met de deur in huis en gaan in op de reden waarom je zou moeten investeren in geschenken voor je relaties. Eveneens geven we je een aantal tips die daarbij aansluiten. Het gaat om het volgende:
- Het stimuleren van loyaliteit
Loyaliteit is een onschatbaar bezit voor elk bedrijf. Geschenken kunnen een effectieve manier zijn om klanten aan jouw merk te binden. Wanneer klanten regelmatig iets van waarde ontvangen, voelen ze zich speciaal en gewaardeerd. Dit kan hen aanmoedigen om bij jouw bedrijf te blijven en niet over te stappen naar de concurrentie. Dus niet alleen eens per jaar dat Sinterklaas pakket met Sinterklaas, maar eerder een paar keer per jaar iets dergelijks. - Het aantrekken van nieuwe klanten
Het geven van geschenken kan niet alleen bestaande klanten aanspreken, maar ook nieuwe klanten aantrekken. De positieve verhalen die die mensen horen, zijn niet alleen het resultaat van alle geschenken, maar gaan (hopelijk) ook het werk dat je levert. Deze mond-tot-mondreclame zien we misschien wel als de beste reclame. Het is namelijk gratis en ook nog eens oprecht en geloofwaardig. - Het tonen van waardering
Het geven van geschenken is zonder twijfel een manier om je waardering te tonen aan klanten en/ of zakenpartners. Het laat zien dat je de tijd en moeite waardeert die ze in jouw bedrijf hebben gestoken. Dit zal resulteren in een positieve sfeer en het versterken van professionele relaties. Op den duur kan je misschien ook wel iets van hen terug verwachten. Een echte win-winsituatie.
Zo zie je maar weer dat geschenken aan klanten of relaties niet alleen ‘voor de leuk’ zijn. Het kost je wat, maar uiteindelijk zal de investering zich dubbel en dwars terugbetalen.
Vergeet je werknemers niet!
Natuurlijk is het belangrijk om in te zetten op je relatie met een klant, maar vergeet je werknemers niet. De decemberperiode is bijvoorbeeld bij uitstek hét moment hen te bedanken voor hun inzet. Meestal wordt dit gedaan in de vorm van kerstpakketten, maar het kan misschien ook in de vorm van een gezellig diner. Hoe dan ook geldt dat zonder de inzet van je werknemers, al die klanten sowieso niet op de juiste manier werden en worden geholpen. Je werknemers zijn dus even belangrijk als je relaties, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Goed, we zouden zeggen, denk na over deze strategie en investeer in de komende periode nog in zakelijke geschenken!